Friday, August 21, 2009

aduh kena perli-hate that!

pada Jumaat yang tenang dan mulia,sesuatu telah berlaku.sedang asyik berbual bicara sambil menyiapkan tugasan,hati jantung aku tersentak.kedengaran suara yang amat asing sekali walhal selalu ketemu.

'apela budak nih!tengok ape dier pakai!orang ari jumaat pakai baju kurung...'

memang aku tak nafikan aku memakai 'bukan baju kurung'.akan tetapi aku masih berpakaian sopan.ya.aku mengenakan skirt labuh bersama kemeja labuh.tersentak hatiku seketika.perasaanku melayang-layang.apa tidaknya,semua orang disitu memandangku dengan sinis dan seolah-olah aku berada di dalam kandang pesalah dan mereka semua adalah hakim yang memakai rambut palsu berbulu putih kambing itu.dengan langkah perlahan,aku meninggalkan tempat itu dengan hati sayu..

seminggu kemudian,di petang jumaat juga setelah peristiwa itu berlaku.pada mulanya hatiku amat baik apabila menegur 'officemate' aku yang bajunya tersangkut di seluarnya.dan menampakkan susuk 'punggung' nya.lalu dia membalas katanya 'saya tak apa,saya tak ada punggung'.kemudian,tak semena-mena dia mengaitkan 'punggung' aku.ya.aku akui bahagian badanku itu memang besar.terus dia bercerita mengenai salah laku aku mengenakan pakaian.aku dikatakan berpakaian ketat,sendat,seksi,dan sebagainya.semua serba tak kena padanya.apa lagi,aku diam membisu.badanku membatu disitu.aku jadi serba salah.perasaan minggu lalu datang menjengah hatiku lagi.sayu..

salahkah aku?
aku rasakan diri ini amat hina di mata mereka!
aku rasakan diri ini menjadi tontonan mata mereka!
aku sedih diperkatakan sebegitu!
kenapa aku?

No comments:

Post a Comment